martes, 5 de mayo de 2015

Task 13 - CLIL Template

The objective of the present task is to adapt the given CLIL Template to our three CLIL sessions created for task number 14. It contains the objectives and the contents of the three sessions, as well as the vocabulary and the structures needed and the skills practiced. The sessions are created for 2º ESO students.

Plantilla de unidad AICLE

Asignatura: Ciencias Naturale/Inglés

Título de la unidad: The Ecosystems                                                      Curso/Nivel 2º ESO

1. Objetivos de aprendizaje / Criterios de evaluación
- Definir los conceptos de población, biocenosis, biotopo, biosfera y ecosistema, poniendo en cada caso un ejemplo.
- Explicar qué condiciones deben cumplirse para que un biotopo y una biocenosis constituyan un ecosistema.
- Citar algunos factores, clasificarlos en abióticos y bióticos.
- Explicar en qué consisten diferentes relaciones interespecíficas.
- Interpretar y producir con propiedad, autonomía y creatividad mensajes que utilicen códigos artísticos, científicos y técnicos.
- Comprender los principios básicos que rigen el funcionamiento del medio físico y natural, valorar las repercusiones que sobre él tienen las actividades humanas y contribuir activamente a la defensa, conservación y mejora del mismo como elemento determinante de la calidad de vida.
2. Contenido de materia
- Biosfera, ecosfera y ecosistema.
- Identificación de los componentes de un ecosistema.
- Influencia de los factores abióticos y bióticos en los ecosistemas

3. Contenido de lengua / Comunicación
Vocabulario
Nouns: organism, living being, physical environment, humidity, solar radiation, fungi, microorganisms, freezing, cellular activity, altitude, latitude, precipitation, interaction, relationship, predator, prey, parasite, host, commensal.

Adjectives: aquatic, terrestrial, competitive, cooperative, harmful.

Specific science locutions: ecosystem, biome, climatic conditions, ecosphere, biotope, biocenosis, abiotic factors, biotic factors,  population, community, photosynthesis, adaptation, intraspecific relationships, interspecific relationships, inquilinism, symbiosis.

Cooperative relationships : gregarious association (herds, folks, shoals), family, society, colony.

Interspecific relationships: interespecific competition, predation, parasitism, commensalism, mutualism.
Estructuras
Describing ecosystems:
Is made of, can be characterized by, is influenced by, there is, there are
Contenido:
Present simple
Conectores de tiempo: when, while
Conectores de transición: on the other hand
Conectores causales: because
Conectores de finalidad: in order to
Conectores consecutivos: so,so that, in this way
El comparativo y el superlativo: bigger than / the most influential factor
Classroom management:
- Expressing opinions about how living beings adapt to their environment:
Why do you think…? Do you believe…?/ In my opinion, I think, I believe , and support them with arguments: Because… therefore
- Completing C-maps:
I write the concept … joined with, in my opinion this concept might be situated here, joined with…
- Asking for clarification:
Can you repeat the … paragraph, How many words are there in the … gap of the paragraph …?, Can you spell …?
- Completing  crosswords:
What is the first letter for … across?, Do … and … have any letters in common?, I think the 1st word is …
Tipo de discurso (descripción, narración, etc.)
Discurso expositivo
Destrezas Lingüísticas
Listening: los alumnos escucharán textos originales en inglés:
Animal adaptations
Abiotic and Biotic factors
Reading: Materiales preparados por el profesor a partir del material de AICLE de la Junta de Andalucía en relación con el tema de los ecosistemas para la asignatura de Ciencias Naturales de 2º ESO y a partir de la unidad 5 sobre estructura de los ecosistemas extraída de la página http://evaprofebio.jimdo.com/.
Writing: elaboración de una redacción (100 palabras) y elaboración de dos mapas conceptuales.
Speaking: Participación en varios debates entre compañeros para elaborar los diversos mapas conceptuales y el crucigrama.




No hay comentarios:

Publicar un comentario